Olentzeroren historia

Olentzero Euskal Herriko txoko guztietatik pasatuko da, baina opariak ematen dituen ikazkile lodikote horren jatorria zein den pentsatu duzu inoiz?
Noelen ospakizunarekin batera egiten ziren aspaldiko ohitura batzuk galduz joan dira apurka-apurka, “etxeko enborra”ren ohitura esate baterako. Baina beste ohitura bat, Olentzerorena hain zuzen, asko hedatu da Euskal Herrian.
Bizitzea maite duen pertsona baten gisan aurkezten zaigu Olentzero. Bera ikazkina da eta menditik jaisten da herritarrei Jesus jaio dela iragartzera. Olentzeroren mitoak Bidasoako eskualdean du jatorria; mitoa mendez mende hedatu da eta gaur eguneko ezaugarrietara egokitu egin da.
Abenduaren 24an ohitura da Euskal Herrian etxez-etxe kantu-eskean ibiltzeko, aulki batean eseritako Olentzero baten laguntzaz egin ohi da.
Olentzerori buruzko ipuin ugari dago. Leku batzuetan beldurra sortarazten du, nahiz eta gehienetan pertsona onaren irudia izan. Mitoak eta legendak argi uzten dute Olentzeroren pertsonaia Kristo aurreko garaikoa dela eta kristautasunari egokitu zela.
Ipuina
Laburbilduz ipuinak hurrengoa kontatzen du Olentzeroren jatorriaz:
Garai batean maitagarri eder bat bizi zen Euskal Herriko basoetan. Egun batean maitagarria basoan bere adatsa orrazten zuen bitartean zuhaixka batzuen artean prakagorriek ume jaio berria aurkitu zuten. Maitagarriarenera eraman zuten eta honek, hunkituta, bere babespean haurtu zuen eta dohain hauek eman zizkion: Indarra, Kuraia eta Maitasuna. Hurrengo egunean goiz, maitagarriak haurtxoa basoko etxe zahar batera eraman zuen, haurrik ez zuten bikote batengana.  Olentzeroa han zoriontsua bizi zen eta gizon atsegina eta osasuntsua zen.
Olentzero oso azkarra eta trebea zen bere eskuekin.  Orduan, egurrezko jostailuak egin zituen umezurtzentzat. Ume hauek asko maite zuten Olentzero. Baina egun batean haziea bortizki zebilen eta tximista batek umezurtzen etxea hartu zuen. Berehala sua hedatu zen. Olentzero konturatu zenean, denborarik galdu gabe erretzen ari zen etxean sartu zen haurrak sutik salbatzera. Horretan zegoenean etxearen habe zahar lodi bat jausi zen bera harrapatzen eta hiltzen. Sutatik argi distiratsu bat irteten ikusi zen. Maitagarriak gertatutakoaz ohartzean nahi izan zuen Olentzero betirako bizi izan dadin ume guztientzat eta horrezkero jostailuak eta bestelako opariak egingo zituela Euskal Herri osoko umezurtzentzat.

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El Olentzero es un personaje de la tradición navideña vasca. La historia del Olentzero está localizada en el municipio Navarro de Larraun. Se presenta al Olentzero con tantos ojos en la cara como días del año y entraba cada Nochevieja en cada pueblo llevándose a los niños que encontraba despiertos.
Este personaje, que tiene distintas versiones, bien temibles o benévolas, tiene también distintos nombres. La denominación más común de este personaje es la de Olentzero y Onontzaro en la zona de Larraun.
Sobre la etimología del nombre ya Lope de Isasi en el siglo XVII decía que podía venir de las palabras vascas onen, “bueno” y zaro, “tiempo” o “época”, esto es, onenzaro, “tiempo de lo bueno”. Esta versión también la defendió en el siglo XX Resurrección María de Azkue. Otra versión de esta hipótesis es que el término Onenntzaro podría estar relacionado con Onentzat aro u Onentzako aro (“época para los buenos” en Euskera).
El personajes es un carbonero que se representa como un hombre grueso, desarrapado, manchado de carbón, de buen comer y borrachín. Su singular característica es que vive aislado de la sociedad dedicado a hacer carbón vegetal en el bosque gustándole comer y beber bien y cada invierno baja de las montañas a los pueblos.
Acerca del simbolismo y origen del personaje, la hipótesis más extendida es que el Olentzero es anterior a la cristianización del Páis Vasco y debe situarse dentro de las celebraciones del solsticio de invierno. Hay constancia ene l territorio vasco de la celebración del solsticio de invierno. El aspecto descuidado del personaje y la quema del mismo, con la que termina normalmente el pasacalles del día de la Nochebuena, representa la destrucción de toda relación con el “tiempo viejo” y el recibimiento de un nuevo tiempo.
El cristianismo adaptó las costumbres paganas a sus nuevas creencias. El personaje del Olentzero se habría convertido en el anunciador de la noticia del nacimiento de Jesús.
Desde la representación del “tiempo viejo” hasta la actual encarnación del bonachón carbonero que hace regalos a los niños se ha producido una evolución muy profunda. La mayor parte se ha realizado en la última parte del siglo XX.

Canción tradicional
Olentzero joan zaigu
mendira lanera
intentzioarekin
ikatz egitera.
Aditu duanian,
negua heldu dala
lasterka etorri da,
berri ematera.

Horra horra,
gure olentzero!
pipa hortzetan duela,
eserita dago.
Kapoiak ere baditu,
arraultzatxuekin,
bihar meriendatzeko
botila ardoakin. (bis)

Olentzero, Buru handia,
entendimentuz jantzia.
Bart arratsean
edan omen du,
hamar arroko zahagia.
hau urde tripa haundia!
TRALARARA TRALARARA… (bis)

¿Cuáles son las tradiciones navideñas de tu cultura? ¿Querrías contárrnoslas?

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Una respuesta a “Olentzeroren historia

  1. hola olentzero te quiero mucho agur te quierre leire

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